Snel een nieuwe opdracht in 7 stappen

Looking-For-a-JobStel, je hebt binnen 3 tot 7 dagen nieuwe opdrachten nodig. 1 in ieder geval, het liefst meerdere. Misschien leef je alleen op rijst. Of rijst en brood met pindakaas. Of er is sprake van een dreigende situatie. Wat is dan de snelste manier om vrijwel direct of tenminste binnen enkele dagen aan een nieuwe opdracht te komen?

Benader direct al jouw opdrachtgevers. En neem direct contact op met iedereen in jouw netwerk. Laat ze problemen, kansen en mogelijkheden zien. En vraag om die klus. Dit zijn de snelste manieren om aan nieuwe opdrachten te komen.

Stap 1: kom eerst met een goed verhaal
Ik lever je [….], zodat jij [….] resultaat behaald. Heb eerst een kort, maar krachtige, geconcretiseerde pitch, waarmee je jouw boodschap snel, doch helder overbrengt. Wees direct; 2 zinnen! Je pitch moet antwoord geven op de belangrijkste vraag van je potentiële klant: wat heb ik eraan, wat levert het op, wat is het eindresultaat?

Weet: wat je levert, weet: welk resultaat je daarmee behaald – en daarna? Vertel het de wereld! Niets is zo belangrijk en effectief als een krachtige, duidelijke boodschap. En zit je in nood?


Zit je in een noodsituatie?

1) Sterk dan je verhaal wat aan (test of het vertellen van je persoonlijke verhaal, tot meer opdrachten leidt (de gunfactor verhoogt). En 2) laat iedereen in jouw netwerk weten waarom jij zo dringend een opdracht nodig hebt. Vertel het verhaal erachter. En plaats deze boodschap ook op je social media profiel.

Voor zowel advies 1, als 2, geldt: VRAAG, NEE, SCHREEUW OM HULP! VERTEL DAT JE N EEN NOODSITUATIE ZIT! Stel desnoods een beloning in het vooruitzicht. Vraag om hulp! How to ask for help.

  • vraag iedereen of je ze mag helpen (vooral je doelgroep) en/of;
  • laat iedereen zien wat je kan;

Focus bij financiële problemen eerst eens op het binnenhalen van kleine opdrachten. De diensten die een hoge omzetsnelheid hebben. Diensten, die je zonder al teveel moeite, snel verkocht krijgt. De kleine klusjes.

Vraag bij nood ook om een gedeeltelijke vooruitbetaling. Of kortere betalingstermijn. Of spoedbetaling / directe uitbetaling.

Vraag iedereen in je netwerk ook, of zij nog iemand kennen, die gebruik zou willen maken van één van je diensten. Of daar behoefte aan zou kunnen hebben. En vraag dan om aanbevelingen of de contactgegevens, zodat je die persoon zelf kan benaderen.


Stap 2: leg contact met je opdrachtgevers / netwerk; die hebben al vertrouwen in jou
Begin bij je opdrachtgevers + netwerk. Er is al know (kennen), like (gunnen) en trust (vertrouwen) aanwezig in jouw netwerk (dit zijn de basisvoorwaarden voor een sale, voor een nieuwe opdracht in dit geval). Doordat dit aanwezig is, kost het al direct veel minder moeite om de ander te overtuigen, jou een nieuwe opdracht te verstrekken. Je bereikt meer resultaat in minder tijd. Daarmee is dit de kortste weg naar nieuwe opdrachten; mensen benaderen die al vertrouwen in je hebben en/of bekend zijn met jouw dienst.

Tip: vraag huidige opdrachtgevers of mensen in je netwerk, om aanbevelingen. Bestaande klanten leiden tot nieuwe klanten.

Goed om bij stil te staan: bij koud bellen bijv., is er nog geen vertrouwen, geen gunfactor, je bent nog niet bij hen bekend (know, like, trust factor ontbreekt). In dat geval zou je meer moeite moeten doen om deze ‘factoren’ op te bouwen, meer moeite moeten doen om tot een opdracht te komen. Focus daarom eerst op je netwerk. Of recente opdrachtgevers. Of het netwerk van jouw opdrachtgevers.

Laat iedereen weten dat je een opdracht zoekt en of zij deze boodschap verder kunnen delen; een facebookbericht gaat zó viraal! Wees daarnaast aanwezig in relevante social media vakgroepen.

“ik zou aankloppen bij klanten voor wie ik eerder – hopelijk naar tevredenheid – heb gewerkt in de hoop dat zij vanuit hun eerdere ervaringen met mijn werk mij een opdracht willen gunnen” – John B, higherlevel.nl

Stap 3: verstrek eerst een gratis voorbeeld
Laat je klant eerst eens proeven! Eerst eens proberen! Lever een klein, gratis voorbeeld aan van je product of dienst. Laat het eindresultaat vóóraf al zien, dat is één van de beste manieren om je opdrachtgevers te overtuigen, om het geloof in jouw product of dienst te verhogen. Te overtuigen om een jou een nieuwe opdracht te geven.

Met gratis voorbeelden groeit het vertrouwen van de ander, in jouw kennis en kunde. Men krijgt vertrouwen dat je daadwerkelijk kan waarmaken wat je beloofd. Laat daarom het eindresultaat op voorhand al zien.


Als je zeer snel een opdracht nodig hebt, focus dan niet op
Focus dan niet op netwerken, niet op adverteren, niet op gevonden worden (SEO), niet op afspraken inplannen met potentiële klanten, niet op folderen, etc. Focus op: direct resultaat. Activiteiten waarvan de kans op een nieuwe klant / order, het grootst is.

Focus op bestaande opdrachtgevers en vertrouw op je netwerk. Richt je volledige aandacht op mensen waarvan je weet dat je kan aankloppen voor hulp.


Stap 4: kom in contact met het netwerk van je opdrachtgever
Vraag je opdrachtgever / netwerk om nieuwe contacten van personen uit hún netwerk. Vraag om aanbevelingen!

Stap 5: vraag vakgenoten om aanbevelingen
Benader concullega’s (andere professionals uit het vak) voor een nieuwe opdracht. ZZP’ers bijvoorbeeld, willen nog weleens een volle agenda hebben, waardoor ze genoodzaakt zijn nee te verkopen. Het kan geen kwaad om eens vriendelijk te vragen of zij nog werk hebben liggen, wat jij kan overnemen. Stel er desnoods wat tegenover. Een commissie bijvoorbeeld.

Stap 6: zoek je doelgroep op en vraag het gewoon!
Als je (nog) geen opdrachtgevers hebt en deze evenmin kan vinden in je netwerk – of het netwerk nog opgebouwd moet worden, doe dan het volgende:

Breng alle offline / online plekken in kaart waar jouw doelgroep al aanwezig is – en vraag om werk! Bel als het ware bij iedereen aan! Bel, mail, trek de aandacht, leg contact! Dit uiteraard zonder te spammen.

Toon een voorbeeld van je product of dienst, geef een voorbeeld weg. Dat is de perfecte manier om vertrouwen op te bouwen en het resultaat op voorhand al aan te tonen.

Focus ondertussen op inkomsten uit loondienst, aangezien deze methode veel tijd kost! Wees voorbereid op tientallen afwijzingen en slechts 1 mogelijke toewijzing. Bij deze methode is er geen garantie op een snelle opdracht, maar je moet ergens beginnen, als je nog geen opdrachtgevers hebt.

“schat in welke opdrachtgevers in je netwerk wat uit te besteden hebben, ga er op de koffie bij diegene die ze uitbesteed, maak er een lang bezoek van en de kans is groot dat de agenda getrokken kan worden” – Vloerengilde, higherlevel.nl.

Stap 7: Voorkom dat je de volgende keer weer tegen hetzelfde probleem aanloopt
Blijf constant netwerken, elke dag opnieuw. Zorg voor een groot netwerk zodat je altijd voldoende contacten hebt om te benaderen voor nieuwe opdrachten. In de meeste gevallen hoeft je hier geen moeite voor te doen. Opdrachten komen binnen, doordat anderen jou aanbevelen. En jij hen. Het principe van wederkerigheid!

En wees productief. Werk alle opdrachten zo snel mogelijk weg, benut je tijd. Lever uiteraard wel kwalitatief werk af, want dat zorgt weer voor veel nieuwe opdrachten en/of een groter netwerk.

Ik heb nog geen opdrachtgevers of nog geen netwerk. Of deze is niet groot genoeg
Nog geen opdrachtgevers: vind nieuwe opdrachtgevers binnen je netwerk. Geen netwerk: bouw een netwerk op! (aangezien dit tijd kost, richt je je ondertussen ook op andere inkomensbronnen, zoals werken in loondienst). Netwerk is niet groot genoeg: breid je netwerk verder uit.

Netwerken komt neer op het opbouwen en goed onderhouden van het contact met zoveel mogelijk relevante mensen. Zorg er vanaf vandaag voor dat je altijd een zo groot mogelijk warm netwerk hebt, zodat je altijd om hulp kan vragen in een noodgeval. Of om aanbevelingen (denk eraan: elk persoon binnen jouw netwerk, beschikt weer over een eigen netwerk, waarbinnen die personen weer beschikken over een eigen netwerk!)

Je hebt snel weer een nieuwe opdracht!

Als je actie onderneemt. Mogelijkheden genoeg, het komt nu aan op doelgerichte acties ondernemen, op basis van de stappen uit dit artikel. Vind snel weer opdrachten en klanten, als je de bovenstaande stappen in rap tempo opvolgt.

Ik wil meer tips voor nieuwe opdrachten en nieuwe klanten op de lange termijn!
Geen opdrachten op dit moment? Focus hierboven eerst op de spoedtips. Focus daarna pas op de lange termijn tips in de onderstaande artikelen:
http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/marketing/klanten-vinden/, http://www.nu.nl/economie-achtergrond/3716454/elf-tips-vinden-van-klanten.html
http://www.jaapstronks.nl/12-tips-voor-de-beginnende-freelancer-om-nieuwe-opdrachten-binnen-te-slepen/
https://www.efactuurdirect.nl/blog/opdrachten-binnenhalen-hoe-doe-je-dat/
ikwordzzper.nl/zzp-kennisbank/tips-en-trucs/tips-om-nieuwe-opdrachten-te-krijgen-als-zzp-er/
https://www.ikgastarten.nl/zzp/klanten-vinden-als-zzper-zo-doe-je-dat
http://www.pmogilde.nl/blog-10-pmoer-en-zper-tips-voor-het-succesvol-binnenhalen-van-nieuwe-opdrachten/
tekstschrijver-tim.nl/2010/12/14/opdrachten-voor-tekstschrijver/
https://www.ikgastarten.nl/marketing-en-verkoop/klanten-en-acquisitie/klanten-en-opdrachtgevers-werven-doe-je-zo
https://www.ikgastarten.nl/marketing-en-verkoop/klanten-en-acquisitie/checklist-klanten-vinden
https://www.jolandadevries.nl/blog/%E2%80%98binnenhalen%E2%80%99-van-de-klant

De manier waarop ik in het begin aan mijn opdrachten kwam: dankzij mijn netwerk. Laat je familie, vrienden, Linkedin-connecties en desnoods je buren weten dat je op zoek bent naar (freelance) werk. Mijn ervaring is dat mensen je graag verder helpen en je via hen met nieuwe potentiële opdrachtgevers in contact kunnen brengen. Bron: freelancer.nl/blog/verkooptechnieken

Dit artikel is samengesteld door: Hoofdgebruiker, lid van Higherlevel.nl.

Met dank aan:
harry robbertsen, john b, mmint, ironny, vloerengilde.nl en Nancy Zonneveld, allen leden van ondernemersforum Higherlevel.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s